HIMMLERS FØDSELSDAG av Thomas Bernhard
Premiere Det Norske Teatret 18.10.12 Scene 3.
Med Ståle Bjørnhaug, Gjertrud Jynge og Britt Langlie.
Regi: Morten Borgersen. Oversettelse: Jon Fosse.
Bakgrunnen for at Thomas
Bernhard skrev stykket var skandalen rundt Baden Wurtembergs ministerpresident,
Hans Filbinger, som måtte gå av i 1978. Etter at hans nazifortid ble avdekket
hvor han var involvert i 4 døds-dommer.
Scenen er barndomshjemmet til
søsknene Høller. Rettspresident Høller var
tidligere SS offiser og nestkommanderende for Heinrich Himmler i
kon-sentrasjonsleiren. Etter krigen levde han i
dekning i 10 år ved hjelp av nett-opp Himmler som ga ham et falsk pass og et
skjulested. Etter 10 år var det var det ingen
som oppdager noe og han fikk han en høy posisjon som rettspresident og dommer. Nå skal han pensjoneres etter
snart 30 år. Hvert år feirer han
Heinrich Himmlers fødselsdag den 7 oktober.
I første akt venter de to søstrene på broren. Vera stryker tøyet hans,
Clara stopper strømpene. Mens de diskuterer
tjenestepiken og avdekker hatet til hverandre.I andre akt kommer Rudolf hjem. Han har blitt overfalt av noen jødiske gutter, men har fått stanset utbyggingen av en giftfabrikk utenfor huset deres, nettopp slik Himmler også gjorde for førti år siden.
I tredje akt feires fødselsdagen med Rudolf i uniform. Vera og Rudolf ser på bilder fra krigen. Vera spiller Beethoven og Rudolf legger ikke bånd på seg denne kvelden. Men til slutt går det ille.
«
Kunsten er å ikkje heilt drepa den ein hatar, men stendig å pina han, men ikkje
heilt drepa han.»
Stykket avdekker et samfunn
som ikke har tatt et fullstendig oppgjør med slike politiske holdninger, men
isteden latt folk stige mot toppene i samfunnet. Dette er et hatets språk hos
Bernhard hvor sannheten er som gift.Dette er også et oppgjør med det å ikke ta et oppgjør, jevnfør Thomas Bern-hards gjennomgående skriveprosjekt.
«Ein må vera på vakt. Alltid
vera mistenksam mot andre menneske, gjennomskoda alt.
Motsetningen mellom søsknene
er klar. Rudolf elsker Vera, men hater Clara. Vera hater men beundrer Clara. Vera
elsker Rudolf. Clara synes de begge er
gemene. Men hun er avhengig av dem.Faren med disse menneskene og deres univers ligger i deres fundamen-talisme, i deres «skråsikkerhet», deres skadethet og deres hat.
Og på et vis en idealistisk ondskap i den tro at de gjør noe godt
og riktig, i tillegg til forakten for svakhet som var et kjernepunkt i
nazismen.
Menneskehetens problem er ikke overskudd av aggresjon sier
filosofen Lars Fr Svendsen, men underskudd av refleksjon som gjør at vi
aksepterer og deltar i det onde.
Stirrer man lenge nok inn i avgrunnen, stirrer avgrunnen inn i deg
( Nietzsche, sagt av prof .Vetlesen i forb. med rettsaken)
Dette er et forfrossent og
avstengt mausoleum hvor fortiden er best og for-andring farlig. Det er et selvvalgt fengsel
som ingen kan forlate eller vil forlate. En varetekt.
Teksten
speiler ikke virkeligheten, den protesterer mot virkeligheten og holder den
unna. Det er noe Beckettsk og
Ionescosk over disse tre personene og landskapet deres. Latteren med avgrunnen som klangbunn.
De
venter. Venter
på en tid da man kan feire Himmlers fødselsdag i full åpenhet eller de venter
på en tid da alt er slutt. Ritualene
deres er forsøk på å overleve. De sitter fast i nettet. Spreller, men sitter
fast.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar